SKAKIG

Förra veckan besökte jag doktorn för andra gången i år. Första gången sökte jag vård för en lungvarig hosta. Denna gång besökte jag doktorn av en helt annan anledning. Eftersom jag studerar till sjuksköterska och yrkesrollens huvudområde är omvårdnad blev jag nervös eftersom det ingår en hel del pill i arbetet. Jag har hela livet, som mina närmaste vet, haft skakningar i händer och fingrar och därför uppsökte jag läkare. Läkaren gjorde undersökningar och upptäckte även att jag skakar i fötter i en viss position. Mycket märkligt. Jag fick ta blodprov för att utesluta att jag har hormonrubbningar etc. Läkaren frågade om det är flera i släkten som skakar och då berättade jag om att b.la. pappa och farfar skakar en smula. Efter jag träffade läkaren pratade jag med lars, min farbror och han berättade att han har samma problem, särskilt när han blir nervös. T.ex. vid en situation då man ska skriva sin namnteckning och flera ser på. Då kan både han och jag bli så nervösa att vi skakar ännu mer. Lite småkomiskt att bli uppstressad av en sånn sak men så äre när man vet att man skakar i vanliga fall. Nu har läkaren kommit fram till att jag och troligen flera i min släkt "lider" av familjär essentiell tremor. Ungefär 50000 svenskar har detta. Vissa har mer eller mindre skakningar. Skakningarna blir mer intensiva vid stress, oro, vid koffein och nikotinintag. Släktingar som läser detta, läs mer här. Jag har fått vidbehovs medicin som jag kommer utnyttja under praktiken nästa vecka ;) Medicinen påverkar beta-receptorerna som reducerar skakningarna. Nu sitter Emma rastlöst bredvid och är sur för att jag skriver så sakta. Nu ska vi bege oss mot biblioteketet och sedan ner på stan för att hyra någon film. pUSS

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0