Ögonsjuk

Jag har idag vart hos optikern vid St. Larskyrkan. Efter gårdagens läkarbesök konstaterade läkaren att mitt dubbelssende som uppkom i onsdags förmiddag beror på "trötta" ögon. Jag hittade en optiker i Linköping som erbjuder gratis synundersökning och säljer tre glasögon till priset av ett (gäller endast hela mars). Awesome :)

Backgrounds info: Vid 4,5 årsålder fick jag reda att jag har synfel och har ägt ett par glasögon sedan dess. Efter högstadiet blev jag allt sämre på att använda glajjorna. Jag slutade använda glasögonen mest för att jag var trött på att ständigt bära dessa. Desutom var jag mycket "coolare" utan dem. Åren gick och jag tänkte inte så mycket på att jag hade ett synfel. Jag märkte ibland att ögonen tårades när jag satt för mycket vid datorn, spelade tvspel och läste etc, men har endast vid fåtal tillfällen använt glasögonen.
I Onsdags kring 08.00 var jag på praktik på universitetssjukhuset. Som en blixt från klar himmel såg jag plötsligt dubbelt. Sjuksköterskan i korridoren längre bort såg ut att ha en tvillingsyster gåendes intill. Jag ruskade på huvudet och gnuggade ögonen och tänkte "Äsch det där går över snart, jag inbillar mig". Framåt niotiden var det frukost och jag såg fortfarande dubbelt. Av någon anledning hade jag tagit med mina glasögon den dagen, jag tog på mig dem med föroppningar om att dubbelseendet skulle försvinna. Framåt halv ett på eftermiddagen såg jag fortfarande dubbelt och jag gick längs korridoren med hjärtat i halsgropen, "vad fan äre för fel på mig". Jag samlade mod och gick fram till en av sjuksköterskorna på jobbet och berättade att jag såg dubbelt. -ssk- "är du allvarlig". Jag- "ja". ssk "Så du ser dubbla mig". Jag "ja". Jag såg paniken växa i hennes ögon. Hon tog puls och blodtryck och konstaterade att allt var normalt med mig på den fronten. Sedan blev jag hemskickad och hon bad mig vila ett för att sedan ringa vårdcentralen.
Av VC blev jag sedan hänvisad till akuten som sedan skickade mig till ögonläkaren. Där konstaterade hon att jag hade alldeles för svaga glasögon och dem hittade en "antydan till skelning". Läkarens tes är att jag "överansträngt" ögonen under dem här åren jag ej använt glasögonen. Hon hittade inget tumör eller liknande i ögat och sa att hon med säkerhet tror att dubbelseendet kommer försvinna om jag börjar använda glasögon permanent. Jag hoppas hon har rätt.

Ikväll blir det restaurang med Emma, Bea och Victoria! Gött! Emma laddar upp inför kvällen genom att ligga här bredvid och sova till de "mjuka" tonerna av Looptroop, Jedi Mind Tricks, Cypress Hill, Matisyahu och Damian Marley. Hon sover med ena ögat uppe. Scary! 

BRA LÅT (härlig vinterlåt) :P



På tal om ögon så tycker jag att Thom Yorkes ögon är coola :)  

Oh MANDA: Jag är hemma hela Mars :) Hör av dig när du klommer föbi så tar vi en fika eller dylikt :)

Kommentarer
Postat av: bea

om du inte orkar ha glasögon jämt kan du ju växla mellan glajjor och linser :)

2011-03-05 @ 11:16:21
URL: http://wordtrack.blogspot.com
Postat av: Anonym

TACK!!!!!! för att du skrev att det där nintendo-spelet heter perfect dark! det var typ mitt bästa nintendo-spel när jag var liten, och jag har funderat i flera år på vad det hette egentligen. det hade liksom fallit ur mitt minne. nu måste jag leta ihjäl mig på tradera så att jag kan köpa det!

2011-03-08 @ 14:51:53
URL: http://wordtrack.blogspot.com
Postat av: Simon

true med linserna, men jag får se, tröttnar jag på glajjorna fixar jag linser som jag kan växöa mellan :).



haha varsågod! det spelet är så bra :) Hoppas du hittar spelet

2011-03-09 @ 01:51:46

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0