Hockeymorfar

Idag var en ovanlig dag. Idag var det nämligen VM-final i ishockey. Motståndet var Finland och förståndet var Sverige (höhö). En kamp mellan två länder,  en redig grannfejd.

Med tanke på att jag är halvfinne kändes det hela väldigt speciellt. Det var liksom en kamp mellan min ena och andra halva. Finland slog Sverige med 6-1. Min finska släkt sitter nu hemma med niiven och firar med minttu. Min svenska släkt sitter hemma och gråter och dricker mellanmjölk. Vad gör då jag?

Jag känner mig som en köttbulle i en bastu. Alltså väldigt svensk fast ändå finsk. Jag sitter med datorn i knät, mina fötter luktar tåbira, mitt hår är ovårdat, jag dricker mellanmjölk och läppjar på en minttu. Okej jag ljög om det sistnämnda men det vore väldigt finsksvenskt om det stämde. Jag varken gråter eller firar. Det kan ju bero på att jag inte är särskilt ishockeyintresserad men lite beror nog på att jag är en köttbulle i en bastu.

Jag pratade med mamma (finnen) efter slutsignalen och hon berättade att morfar (superfinnen) var lyrisk över Finlands första VM-guld på 16 år och det andra VM-guldet någonsin. Det värmer i hjärtat att veta att morfar är lycklig. Det är bra med lite extra trä i vedugnen (hittade just på ett eget uttryck lol). Fast å andrasidan känns det mindre bra att farfar (supersvennen) eventuellt sitter hemma och grämer sig över förlusten. Fast Sverige vann senaste finalen mot Finalen så det var väl inte annat än rättvist.



Superfinsk choklad som jag och Johanna åt varje gång vi var i Finland.



Megasvenne choklad?








Hyvää!

Kommentarer
Postat av: Anonym

köttbulle! haha :) han är ju riktigt jävla dum på filmen! jävla finne ;) jag är apsugen på chocklad, tack för det! ;P pusss

2011-05-16 @ 17:29:29
Postat av: Johanna

Haha åh. Lilla Morfar!!! Och förövrigt, han på filmen är helt crazy. Undrar hur full han blev efter den "lilla" supen?

2011-05-17 @ 15:40:55
URL: http://screamsbreakthesilence.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0